Solat Terawih adalah solat yang dilakukan pada
setiap malam di bulan Ramadhan selepas menunaikan solat Isyak dan sebelum solat
witir. Ia disunatkan kepada kaum lelaki dan juga wanita.
Solat Terawih sentiasa dilakukan oleh Nabi
s.a.w. dan baginda menggalakkan kaum muslimin supaya mengerjakannya. Begitu
juga, para sahabat dan tabi’in selepas baginda. Ia adalah antara syi’ar di bulan
Ramadhan yang mempunyai fadhilat yang amat besar di sisi Allah. Di dalam hadis
soheh, Rasulullah s.a.w. bersabda;
مَنْ قَامَ رَمَضَانَ إِيْمَانَاً وَاحْتِسَاباً
غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Sesiapa mengerjakan qiyam Ramadhan kerana
imannya kepada Allah dan kerana mengharapkan pahala dariNya, akan diampunkan
dosanya yang lalu”.
(Riwayat Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud, at-Tirmizi,
an-Nasai dan Ibnu Majah dari Abu Hurairah r.a.)
Maksud qiyam Ramadhan di
dalam hadis di atas ialah menghidupkan malam-malam Ramadhan dengan ibadah.
Menurut ulamak, secara khususnya qiyam Ramadhan terhasil dengan mengerjakan
solat Terawih iaitu solat sunat yang disyari’atkan khusus dalam bulan Ramadhan.
Namun secara umumnya segala jenis ibadah yang dilakukan pada malam-malam
Ramadhan dengan niat untuk menghidupkan malam-malam itu sama ada ibadah itu
berupa solat sunat, bacaan al-Quran, berzikir, menuntut ilmu dan sebagainya,
semuanya dapat dianggap sebagai qiyam Ramadhan.
Berapa bilangan rakaat solat Terawih?
Segolongan ulamak
berpendapat; bilangan rakaat solat Terawih ialah 11 rakaat termasuk witir.
Mereka berdalilkan hadis dari Saidatina ‘Aisyah yang
menceritakan;
ما كان رَسُول اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيهِ وَسَلَّم يزيد في رمضان ولا في غيره على إحدى عشرة
ركعة
“Rasululllah s.a.w. tidak pernah
menunaikan solat sama ada di bulan Ramadhan atau bulan lainnya melebihi dari 11
rakaat”.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)
Jumhur ulamak-ulamak
mazhab Imam Syafi’ie, Imam Abu Hanifah dan Ahmad bin Hanbal berpandangan;
bilangan rakaat solat Terawih ialah 20 rakaat tidak termasuk witir. Mereka
berhujjah dengan hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi dan lainnya dengan
isnad yang soheh dari sahabat yang bernama as-Saib bin Yazid r.a. (السائب بن
يزيد) yang menceritakan;
كانوا يقومون على عهد عمر في
شهر رمضان بعشرين ركعة
“Umat Islam pada zaman
Umar menunaikan solat Terawih di bulan Ramadhan 20
rakaat”.
Begitu juga, Imam Malik meriwayatkan dalam al-Muwatta’ dari Yazid bin Ruman;
كان الناس يقومون في زمان عمر
بن الخطاب بثلاث وعشرين ركعة
“Orang ramai menunaikan solat Terawih pada zaman Umar bin al-Khattab sebanyak 23 rakaat (iaitu 20 rakaat Terawih dan 3 rakaat Witir)”.
Bagi Imam Malik; solat
Terawih ialah 36 rakaat tidak termasuk witir. Beliau berhujjah dengan amalan
penduduk Madinah. Berkata Imam Nafi’; “Aku mendapati orang ramai menghidupkan
malam Ramadhan dengan (mengerjakan solat) 39 rakaat, mereka berwitir dengan tiga
rakaat darinya”.
Jadi dalam mengerjakan
solat Terawih ini terdapat keluasan bagi umat Islam. Mereka boleh memilih sama
ada ingin mengerjakan 11 rakaat sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w.,
atau 23 rakaat sebagaimana yang dilakukan oleh kaum muslimin di zaman Umar r.a.
atau mengerjakan 39 rakaat sebagaimana amalan penduduk
Madinah.
Berkata Syeikh Mahmud
Khattab as-Subki dalam kitabnya ad-Din al-Khalis; “Beramal sebagaimana yang
dikerjakan pada zaman Nabi s.a.w., Abu Bakar r.a. dan awal pemerintahan Umar
r.a. adalah lebih utama dan lebih baik iaitu dikerjakan solat Terawih sebanyak
lapan atau sepuluh rakaat tidak termasuk witir. Yang afdhal berikutnya ialah
menunaikannya sebanyak dua puluh rakaat sebagaimana yang diamalkan di hujung
pemerintahan Umar r.a. dan pada zaman pemerintahan Usman dan Ali r.a.. Qiyam
Ramadhan (yakni solat Terawih) adalah ibadah yang digalakkan (yakni sunat) dan
tidak terdapat nas dari Syarak yang membataskan bilangan rakaatnya. Sesungguhnya
Nabi s.a.w. telah bersabda;
عليكم بسنتي وسنة الخلفاء
المهديِّين الراشدين تمسكوا بها وعضُّوا عليها بالنَّواجذ
“Hendaklah kamu berpegang
dengan sunnahku dan sunnah para Khulafak yang mendapat petunjuk (selepasku).
Berpegang lah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham-geraham kamu…”.
(Riwayat
Imam Muslim dan Abu Daud dari Abi Najih al-‘Irbadh bin Sariyah
r.a.)
Mana lebih baik, melakukannya bersendirian atau berjamaah?
Jumhur ulamak berpandangan; menunaikan solat Terawih di Masjid secara berjamaah adalah lebih baik dari mengerjakannya di rumah sendirian kerana solat secara berjamaah adalah salah satu dari syi’ar Islam sebagaimana solat hari raya dan juga kerana banyak pahalanya di mana ia melebihi dari solat sendirian sebanyak 27 darjat.
Para zaman Nabi s.a.w.,
para sahabat baginda mengerjakannya secara berjamaah di Masjid. Malah Nabi
s.a.w. juga turut berjamaah bersama mereka walaupun diperingkat awalnya sahaja
iaitu selama tiga malam. Sama halnya pada zaman Khulafak ar-Rasyidin iaitu solat
Terawih dikerjakan berjamaah di masjid.
Imam Muslim meriwayatkan dari Saidatina Aisyah r.a. yang
menceritakan:
أَنَّ رَسُولَ اللهِ -صَلَّى
اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ- خَرَجَ مِنْ جَوْفِ اللَّيْلِ فَصَلَّى فِي الْمَسْجِدِ،
فَصَلَّى رِجَالٌ بِصَلاَتِهِ، فَأَصْبَحَ النَّاسُ يَتَحَدَّثُونَ بِذَلِكَ،
فَاجْتَمَعَ أَكْثَرُ مِنْهُمْ فَخَرَجَ رَسُولُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيهِ
وَسَلَّمَ- فِي اللَّيْلَةِ الثَّانِيَةِ، فَصَلُّوْا بِصَلاَتِهِ، فَأَصْبَحَ
النَّاسُ يَذْكُرُونَ ذَلِك، فَكَثُرَ أَهْلُ الْمَسْجِدِ مِنَ اللَّيْلَةِ
الثَّالِثَةِ، فَخَرَجَ فَصَلُّوْا بِصَلاَتِهِ، فَلَمَّا كَانَتِ اللَّيْلَةُ
الرَّابِعَةُ عَجَزَ الْمَسْجِدُ عَنْ أَهْلِهِ، فَلَمْ يَخْرُجْ إِلَيْهِمْ
رَسُولُ اللهِ -صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَسَلَّمَ- فَطَفِقَ رِجَالٌ مِنْهُمْ
يَقُولُونَ: الصَّلاَة، فَلَمْ يَخْرُجْ إِلَيْهِمْ رَسُولُ اللهِ -صَلَّى اللهُ
عَلَيهِ وَسَلَّمَ- حَتَّى خَرَجَ لِصَلاَةِ الْفَجْرِ.فَلَمَّا قَضَى الْفَجْرَ
أَقَبْلَ عَلَى النَّاسِ، ثُمَّ تَشَهَّدَ، فَقَالَ: "أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّهُ
لَمْ يَخْفَ عَلَيَّ شَأْنُكُمُ اللَّيْلَةَ، وَلَكِنِّي خَشِيتُ أَنْ تُفْرَضَ
عَلَيْكُمْ صَلاَةُ اللَّيْلِ فَتَعْجِزُوا عَنْهَا.
“Rasulullah s.a.w. keluar
pada satu malam (di bulan Ramadhan) ke masjid, lalu menunaikan solat (yakni
solat qiyam Ramadhan atau Terawih). Beberapa lelaki (yang kebetulan berada di
dalam masjid) ikut sama bersolat dengan baginda. (Besoknya) orang ramai
bercakap-cakap tentang hal itu menyebabkan lebih ramai yang berkumpul di masjid
(pada malam kedua). Rasulullah s.a.w. keluar pada malam kedua (untuk menunaikan
solat) dan orang ramai turut bersolat dengan baginda. (Besoknya) orang ramai
menyebut-nyebut lagi hal itu, menyebabkan semakin ramai yang datang ke masjid
pada malam ketiga. Rasulullah s.a.w, keluar lagi (pada malam ketiga untuk
menunaikan solat) dan orang ramai turut bersolat dengan baginda. Pada malam ke
empat, (semakin ramai yang datang) sehingga masjid menjadi sempit sehingga tidak
dapat menampung orang ramai. Namun pada malam ke empat itu Rasulullah tidak
keluar. Walaupun beberapa lelaki melaungkan “as-Solah!”, baginda tetap tidak
keluar. Sehinggalah (apabila menjelang subuh) barulah baginda keluar untuk
menunaikan solat subuh. Selesai mengerjakan solat subuh, baginda mengadap orang
ramai dan berucap kepada mereka; ‘Sesungguhnya aku mengetahui keadaan kamu malam
tadi. Namun (aku sengaja tidak keluar untuk mengerjakan solat bersama kamu
kerana) aku bimbang akan difardhukan ke atas kamu solat malam, lalu kamu tidak
mampu mengerjakannya’”.
(Riwayat Imam Muslim)
صلوا أيها الناس في بيوتكم؛
فإن أفضل الصلاة صلاة المرء في بيته إلا المكتوبة
“Tunaikanlah solat wahai sekelian manusia di rumah-rumah kamu.
Sesungguhnya solat yang paling baik ialah solat yang dikerjakan oleh seseorang
di rumahnya kecuali solat fardhu”.
(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Zaid
bin Tsabit r.a.)
Sebahagian ulamak yang
lain pula membuat perincian bagi masalah ini untuk menghimpun antara hadis-hadis
di atas di mana menurut mereka; jika sekiranya seorang muslim itu penghafal
al-Quran dan tidak ada sebarang gangguan (di rumah) yang akan menghalangnya dari
solat terawikh serta ia tidak rasa khuatir akan lumpuh solat di Masjid tanpa
kehadirannya, maka baginya solat di rumah adalah lebih utama. Namun jika
dikhutiri perkara-perkara tersebut berlaku, maka solat di Masjid adalah lebih
utama.
Bacaan di dalam solat
Terawih
Disunatkan memanjangkan
bacaan al-Quran di dalam solat terawih, begitu juga di di dalam solat-solat yang
lain sama ada solat fardhu atau sunat. Ini kerana Rasulullah s.a.w.
bersanda;
أفضل الصلاة طول القنوت
“Solat
yang paling baik ialah yang lama berdirinya”
(HR Imam Ahmad dan Muslim dari
Jabir r.a.).
Maksud lama berdiri itu
ialah; memanjangkan bacaan al-Quran di dalam solat kerana tempat bacaan al-Quran
di dalam solat ialah ketika kita berdiri (sebelum ruku’).
Namun jika kita menjadi
imam hendaklah mengambil kira keadaan makmum di belakang kita. Janganlah
keterlaluan memanjangkan bacaan hingga menyusahkan makmum di belakang kerana ada
di antara mereka yang dhaif, tua, sakit, sibuk dan sebagainya. Sebaliknya
hendaklah dipendekkan bacaan sesuai dengan keadaan makmum
itu.
إذا صلى أحدكم للناس فليخفف؛
فإن فيهم الضعيف والسقيم والكبير، وإذا صلى أحدكم لنفسه فليطول ما
شاء
“Jika seseorang dari kamu
menunaikan solat dengan orang ramai (yakni menjadi imam kepada mereka),
hendaklah ia meringankan solatnya kerana di kalangan mereka itu ada yang
dhaif/lemah, sakit dan tua. Tetapi jika ia menunaikan solat seorang diri, maka
perpanjangkanlah solatnya mengikut yang ia kehendaki”
(HR Imam al-Bukhari dan
Muslim dari Abu Hurairah r.a.).
Namun perlu diingatkan;
maksud memendekkan bacaan bukanlah dengan terlalu pendek seperti membaca satu
ayat yang pendek umpamanya membaca “سبح اسم ربك الأعلى”, kemudian terus ruku’.
Sekurang-kurangnya ialah dengan membaca satu surah yang pendek seperti surah
al-Kausar, al-Kafirun, al-Ikhlas dan seumpamanya atau membaca tiga ayat yang
menyamai panjang surah-surah pendek itu atau membaca satu ayat panjang yang
menyamainya.
sumber dari: zahidyusof.blogspot.com
No comments:
Post a Comment