Pages

Thursday 25 October 2012

ibadah korban



Ada apa di bulan Zulhijjah ??? …….


Bila sebut bulan Zulhijjah pasti terbayang bulan haji


Bagi mereka yg terpilih sebagai tetamu ALLAH di tanah suci Mekah ….. berbahagialah kerana telah dapat menunaikan rukun Islam yg ke 5

Bulan Zulhijjah juga bulan raya …… hari raya haji ….. bila sebut raya haji pasti ingat ibadah korban dan hendak menjayakan ibadah korban sekarang dah tak murah …… rata2 RM400 satu bahagian ……. kalo yg murah tu biasanya utk ibadah korban di luar negara ……. tapi rasanya taklah murah mane pun hny mungkin RM50 lebih murah berbanding ibadah korban dlm negara …….

P1090804

berbahgialah pada yg dpt menunaikan ibadah korban ……. skrg nih kesedaran akan kelebihan ibadah korban juga semakin meningkat …. memasing berlumba2 nak menambah pahala …..
Nabi Muhammad SAW telah bersabda: “Tiada sesuatu amalan anak Adam di hari Nahar (Hari Raya Korban) yang lebih disukai Allah selain menyembelih haiwan korban.Sesungguhnya haiwan itu akan datang pada hari kiamat (sebagai saksi) dengan cukup segala tubuh anggota, cukup bulunya, tanduknya, dan kuku-kukunya. Dan sesungguhnya darah haiwan korban telah terletak pada suatu tempat di sisi Allah SWT. sebelum mengalir ke tanah. Kerana itu berbahagialah dirimu dengannya.” Hadis Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim.

Sesungguhnya 10 hari pertama di bulan Zulhijjah disuruh supaya memperbanyakkan amalan …. antaranya pose sunat 1 – 9 Zulhijjah ….. tahniah! pd yg berjaya berpuasa sehingga ke hari ini 6 Zulhijjah ….



sumber dari: kecikkenot.blogspot.com

No comments:

Post a Comment