Pages

Saturday 1 March 2014

Air meliuk ikut irama lagu





BUKAN mudah untuk mendapat peluang menyaksikan persembahan lagu-lagu yang mempunyai latar belakang kebudayaan dari seluruh pelosok dunia, bahkan dipersembahkan secara langsung di lokasi ikonik ibu kota iaitu Esplanade Suria KLCC.

Menampilkan sembilan buah kumpulan muzik, pengunjung bukan sahaja akan terpesona dengan irama muzik dunia yang dipersembahkan, malah pasti terbuai dengan lenggokan pancutan air bercahaya yang ‘menari’ mengikut rentak.

Jika dilihat dengan teliti, sesekali pancutan air membentuk kelopak-kelopak bunga raya, begitu sinonim dengan lambang kebudayaan Malaysia kerana ia adalah bunga kebangsaan kita.

Festival Muzik dan Cahaya Antarabangsa yang berlangsung dari 3 hingga 8 Jun lalu adalah sempena Persidangan Gas Sedunia 2012 yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).
Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Memories Group of Companies, Francis Danker, festival tersebut bukan sahaja menampilkan para pemuzik yang memenangi pelbagai anugerah, tetapi turut mempertontonkan teknologi multimedia yang canggih.

“Kami bekerjasama rapat dengan rakan-rakan terutama pasukan jurutera seramai enam orang dari Malaysia dan United Kingdom (UK) untuk mempersembahkan pertunjukan cahaya, laser dan piroteknik yang menakjubkan. Ia pertama kali dipertontonkan di Malaysia.

“Jurutera-jurutera yang terbabit ialah mereka yang berpengalaman luas dalam menjayakan festival-festival serupa di serata dunia,” katanya ketika ditemui pada majlis pelancaran Festival Muzik dan Cahaya Antarabangsa Kuala Lumpur 2012 baru-baru ini.



sumber dari: kosmo.com.my

No comments:

Post a Comment