Pages

Wednesday 1 August 2012

Al-Quran terapi jiwa muslim





Al-Quran merupakan petunjuk dari Allah yang disampaikan kepada Rasul-Nya Nabi Muhammad saw. Di dalamnya terdapat petunjuk bagi kita untuk menjalani hidup dengan lurus dan bersih. Di antara bentuk zikir yang utama adalah membaca al-Quran. Terdapat beberapa kelebihan membaca al-Quran antaranya ialah dapat menyembuhkan dan membersihkan hati serta menenangkan jiwa.

Firman Allah:

“dan Kami turunkan dari al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman” 
(Al-Isra : 82)

Sememangnya al-Quran ini sangat hebat dan terkandung banyak motivasi sebagai terapi jiwa muslim. Banyak perkara akan dapat diselesaikan jika segala cara penyelesaian kembali kepada al-Quran.

KENAPA AKU DIUJI?


Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan “kami telah beriman” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelumnya. Maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. 
(Al-Ankabut: 02-03)

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU MAHU?


Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui. 
(Al-Baqarah: 216)

KENAPA AKU MENERIMA UJIAN SEBERAT INI?


Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. 
 (Al-Baqarah: 286)

AKU RASA FRUS LA KALAU MACAM INI?


Janganlah kamu berasa lemah dan janganlah kamu bersedih hati. Padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang yang beriman. 
(Ali-Imran: 139)

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?


Dan mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan mengerjakan solat. Sesungguhnya solat itu amat berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk. 
(Al-Baqarah: 45)

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebaikan dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh di medan perjuangan dan bersedialah kamu dengan kekuatan pertahanan di daerah sempadan-sempadan serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya untuk mencapai kemenangan. 

(Ali-Imran: 200)

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA UJIAN INI?


Sesungguhnya Allah akan memberikan kepada orang mukmin diri, harta mereka dan memberi syurga untuk mereka. 
(At-Taubah: 111)


sumber dari: iswandi-mppusm1011.blogspot.com

No comments:

Post a Comment