Pages

Thursday 2 August 2012

nuzul quran dan gua hira'



Gua Hira'



Saban tahun Nuzul Quran disambut di Malaysia, sebagai mengingati kepentingan Al-Quran yang diturunkan Allah melalui rasulNya Muhammad SAW. Ia menjadi panduan sepanjang zaman untuk mukmin yang bertaqwa, dalam menyelusuri perjalanan kehidupan agar tidak tersesat.



TEMPAT & AYAT PERTAMA DITURUNKAN


Gua Hira’ menjadi saksi tempat pertama Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW.
Diriwayatkan juga ayat yang pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW ialah Surah Al-Alaq 1-5.


Surah Al-Alaq

Surah Al-Alaq

Terjemahan ayat 1-5;

[1]
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
[2]
Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
[3]
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah,
[4]
Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,
[5]
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.




Sesungguhnya dengan turunnya al-Quran pada bulan Ramadan sejak lebih 1,400 tahun lalu, telah menyelamatkan manusia daripada melakukan tabiat serta tingkah laku yang tidak selari dengan fitrah mereka sendiri.
Ia menjadi inspirasi ke arah kebaikan kerana di dalamnya penuh dengan ayat-ayat yang mampu merubah sikap manusia kepada sesuatu yang positif dalam hidup mereka.
Sayidina Omar bin al-Khattab yang dulunya dikenali sebagai seorang yang bengis dan amat membenci Rasulullah s.a.w. telah menemui jalan terbaik dalam hidupnya apabila dipertemukan dengan al-Quran yang akhirnya memeluk Islam.
Yang menariknya, Omar telah memeluk Islam hanya kerana membaca dan menatap beberapa potong ayat Quran daripada surah Taha dan setelah mengucap dua kalimah syahadah. Omar menjadi seorang Muslim yang amat komited dan yakin dengan Islam. Omar, setelah mengucap, terus mengisytiharkan keislamannya kepada seteru tradisi Rasulullah termasuk Abu Jahal.
Begitulah jauhnya perbezaan Omar dengan umat Islam pada akhir zaman ini. Tetapi yang peliknya, Omar dan umat akhir zaman juga mengharapkan untuk mendapat syurga dan rahmat pada hari pembalasan, sedangkan cara hidup dan keyakinan mereka amat berbeza.


Apa yang dimaksudkan dengan Nuzul al-Quran?
Nuzul yang diambil daripada perkataan bahasa Arab diertikan sebagai penurunan, sementara al-Quran pula merupakan kitab Allah yang diberikan kepada Nabi akhir zaman iaitu Nabi Muhammad s.a.w.
Jadi istilah Nuzul al-Quran boleh diertikan sebagai penurunan al-Quran ke atas baginda Rasulullah sebagai petunjuk kepada umat manusia sejagat.


sumber dari: takafulsmartmedic.wordpress.com

No comments:

Post a Comment