Pages

Saturday 11 August 2012

sambutan aidilfitri mesir 2007



Akhawat beraya



Tanggal 14 Oktober 2007, julung-julung kalinya akhawat mengadakan majlis sambutan Hari Raya Puasa secara besar-besaran. Kira-kira seramai 200 orang tetamu telah hadir ke majlis tersebut yang bermula dari jam 9 pagi sehingga 4.30 petang.

Pelbagai aktiviti yang menarik dijalankan pada sesi pagi. Majlis telah dimulakan dengan bacaan tilawah. Kemudian diisi dengan pengisian rohani mengenai erti sambutan Hari Raya. Takbir raya bergema menyentuh hati, menyedarkan kami daripada kantuk bahawa Allah itu Maha Besar. Esakan dan tangisan menyelubungi majlis yang penuh syahdu itu.


Majlis seterusnya diserikan lagi dengan persembahan daripada beberapa orang tetamu yang hadir, yang diselang-selikan dengan cabutan bertuah, kuiz dan tayangan slaid. Acara pagi ditutup dengan tasbih kaffarah dan bacaan doa. Tetamu-tetamu yang terdiri daripada sahabat handai disajikan dengan makanan-makanan yang lazim seperti nasi impit, kuah kacang, rendang dan kuih-muih. Kemudian ditambah lagi keenakannya dengan hidangan mee ala-ala soto memandangkan kekurangan bahan-bahan yang diperlukan di perantauan.

Meriahnya majlis kali ini hinggakan para tetamu tidak putus-putus datang dan pergi. Majlis berakhir dengan penuh rasa syukur dan semoga di hari yang mendatang ianya membawa keberkatan seiring dengan ukhuwah yang telah dipupuk sejak di awal perkenalan lagi.



sumber dari: ismamesir.com

No comments:

Post a Comment