Pages

Saturday 7 September 2013

Siri Bacaan Cabar Fikir 1






“Jangan ambik tu. Jangan baca risalah atau buku yang diberi oleh orang-orang dari negara lain!”  Begitulah seorang ustazah guru agama Malaysia menegurku, apabila seorang datang ke hotel kami dan meletakkan sejumlah risalah atau ‘flyers’ mengenai maklumat haji. Dalam hati aku, “ape lah ustazah ini, takkan nak tengok pun takleh.” Habislah sikap ingin tahu manusia, kalau gitu caranya.



Sebenarnya aku faham maksud mereka. Memang ada teguran atau nasihat agar jemaah kita tidak mendapatkan maklumat mengenai haji daripada risalah, suratkhabar, buku-buku yang diberikan secara percuma khususnya yang bertulisan Indonesia. Alasannya takut terpengaruh atau terkeliru pada sesuatu yang salah. Maksudnya, takut jemaah kita terbuat atau mengikut apa yang tertulis dalam buku atau risalah itu, sedangkan ianya lain dari yang diajar oleh guru agama di Malaysia, atau atas apa jua alasan. Kekadang geli hati pula memikirkan. Apa hal sampai begitu sekali. Seolah-olah ada ajaran sesat dalam buku atau risalah yang diberi. 

Nasihat begitu tentu sahaja tidak aku terima kerana ia bercanggah dengan sikap aku yang selalunya akan memenuhi kehendak ‘rasa ingin tahu’. Prinsip aku pula, tidak akan memberi keputusan atau penghukuman atas sesuatu tanpa diteliti, dipertimbang secara adil. Adillah, bukankah adil itu lebih dekat dengan takwa.

Bila ustazah itu dah tiada, aku ambil juga untuk dibaca. Tidak elok pula kalau aku membantah didepan ustazah. Itu macam kurang ajar. Aku sekadar ingin tahu. Lagi dihalang lagi aku ingin tahu.

Takkanlah akal yang dipandu ilmu dan kefahaman yang ditimba melalui para ‘asatizah’ masih tidak memadai untuk menilai antara betul dan salah.    
Susulan itu juga, aku membaca sebanyak yang aku terdaya segala maklumat agama pada flyers, akhbar dan beberapa buku kecil yang comel. Aku masih ingat 2 set buku yang aku terima. Satu semasa mula memasuki bandar nabi. Kedua ketika pulang dari solat di masjid Nabawi.

Ku dapati, kesemuanya adalah atas usaha, pemantauan atau penerbitan kerajaan Arab Saudi. Bukan terbitan “underground’ yang nama penulis tidak diketahui seperti buku-buku pro-syiah yang disebarkan di negeri Melaka dan di luar Melaka sekitar sebelum bulan puasa, 2011.

Buku-buku pro syiah ini begitu jelas bersifat tohmah dan fitnah, irihati dan dengki. Pada masa yang sama, memasarkan produk syiah kepada umat Islam Malaysia. 2 jenis buku yang tebal dan sederhana tebal ini diletakkan di banyak masjid di Negeri Melaka. Pada jumlah yang banyak, tentunya dengan kos yang tinggi. Sehingga timbul desas-desus adanya pengusaha kaya (melayu) yang membiaya. Maaf, terlari topik pula.

Kembali. Berbeza dengan maklumat ilmu haji dalam buku-buku dan risalah-risalah di Mekah dan Madinah. Tiada yang pelik dan mengelirukan. Biasa dan munasabah. Serupa dan hampir sama dengan kita punya. Sebahagian maklumatnya pula lebih berkualiti dan memang dicari kerana menunjukkan amalan sunnah nabi. Dalil dan bukti dikemukakan, melalui nas hadith dan al-Quran. Apa yang kita risaukan. Oh, mungkin ada penekanan sikit pada isu bidaah, agaknya itu yang menjadikan kita gelabah. Kalau mereka agak bertegas dalam isu itu, dan kita pula bersifat terbuka, apa lagi yang nak dikata. Biarkanlah sahaja. Terserahlah pada kita sama ada nak terima atau tidak, nak ikut atau tidak.

Namun bagi aku, dalam menyaksikan perbezaan pandangan, tentulah memilih dan mengikuti yang paling menghampiri sunnah nabi adalah sifat dan sikap paling terpuji. Justeru, setiap isu dinilai satu persatu atas meritnya bukan dihukum secara pukul rata. Mana yang lebih sahih, tentu yang itu aku lebih suka untuk pilih.

Khususnya dalam soal ibadah, sekuat-kuatnya gigitlah sunnah. Bagi hal muamalah dan urusan dunia, tentulah berbeza… tentulah ada keluasannya. Itulah sebenar sunnahnya. Kefahaman yang tepat mengundang rahmat kepada sekelian umat.

Suasana Berbeza

Keadaan di Mekah dan Madinah ketika musim haji dan umrah tentunya mewujudkan suasana yang lain dan berbeza dengan keadaan di tanah air kita. Umat Islam yang satu tapi dari pelbagai bangsa, datang dari segenap pelusuk dunia, berbekalkan kefahaman yang berbeza, pandangan yang tidak sama, perangai dan kelakuan yang tidak diduga, anutan mazhab sunnah, syiah dan apa lagi entah, tentunya mewujudkan suasana dan persekitaran yang bermacam keadaan, karenah dan ragam. 

Pasti ada perkara-perkara pelik tapi benar. Benar-benar berlaku, yang akan anda saksikan. Lalu bagaimana perkara-perkara itu dinilai oleh anda? Bagaimana  ianya mempengaruhi dan memberi kesan kepada ilmu dan kefahaman anda? Pemikiran anda? Keyakinan dan kepercayaan anda?

Ya. Seringkali,  kita diberi pesanan dan ingatan agar berpegang dengan apa yang kita dah diajarkan. Jangan terpengaruh dengan apa jua cara orang Islam lain yang berbeza dan berlainan?

Sebagai manusia bernaluri, berfikiran, tidakkah kita tertanya mengapa mereka berbuat demikian? berkelakuan demikian? Kenapa berbeza? Kenapa begitu berbeza? Kita yakin betul apa yang kita buat, tapi adakah mereka yang tak betul? Adakah kita dengan mereka sama-sama betul? Takpelah, jangan sama-sama salah, sudah. Tapi tiada kemungkinankah kita yang tak betul dan mereka yang betul.  Guru agama mereka kata mereka betul, guru agama kita kata kita betul. Kiranya kita dan mereka, dua-dua betul, mana satu yang lebih betul, maksudkan lebih menghampiri sunnah. lebih menepati sunnah.

Maksudnya di sini bukan pada apa yang dimakan, diminum atau dipakai. Tetapi perbezaan kelainan dan kepelikan dalam soal ibadah, dalam melakukan ibadah. Perbezaan dalam menghayati dan mentaati. Sikap dan perlakuan dalam mengejar yang afdal dan aula. Antara kejahilan dan keilmuan. Kesungguhan dalam mencari pengampunan. Pada agama yang satu. Menyembah tuhan yang satu. 


sumber dari: tranungkite.net

No comments:

Post a Comment