Pages

Monday 16 September 2013

Lemahnya Aku






Ntahlah…saban hari rasa makin jauh pula dari Allah. Terasa rindu pula dengan keadaan hati yang dekat dgn-Nya. Manis je rasanya..Terasa indah dunia..segala apa yang dilakukan semuanya bagai dibimbing..Perfect..Ajaibnya cinta-Mu Ya Allah..

Tapi hamba-Mu ini selalu leka Ya Allah. Tidak pernah merasa ingin bersyukur. Ruginya aku. Segala nikmat telah Kau berikan padaku tapi tidak pernah aku melihatnya sebagai nikmat. Sebaliknya aku lihat ia sebagai kesenangan dan kegembiraan. Hinanya hamba-Mu ini Ya Allah. Hamba yang tidak mengenang budi. Hamba yang sombong di tempat dan tanah milik Tuannya. Jika beginilah aku selamanya, bagaimana aku ingin bersemuka dengan -Mu Ya Allah di akhirat nanti?? Malunya aku. Minta berbagai-bagai dengan-Mu tapi kemudian sombong dan tidak berterima kasih selepas mendapatkannya. Kemudian datang lagi mengemis hajat dengan-Mu tapi kemudiannya sombong dan tidak berterima kasih juga kepada-Mu setelah hajat dipenuhi.

Ya Allah, hatiku tandus dan kontang Ya Allah. Cinta-Mu terasa sanagat jauh dari sudut hati yg dalam ini ya Allah. Lama aku lalai dan tidak sedar yang aku semakin menjauhi-Mu Ya Allah. Hari ini aku terasa kehilanagn cinta itu. Inilah sifat manusia yang mana apabila sesuatu itu berada hampir dengannya tidak pernah dihargai tetapi bila ianya telah jauh pergi, barulah merasa kepentingannya buat dirinya. Akulah orang itu. Terlekat tepat diatas batang hidungku. Terlalu asyik mencari cinta manusia dan membina hubungan bersama mereka sehingga terabai cinta dan hubungan dengan Allah. Malangnya aku yang tidak dapat membezakan yang mana yang lebih mulia dan terbaik buatku.

Ya Allah, aku sedar kesalahanku Ya Allah. Aku lemah  Ya Allah. Aku lemah. Berat sungguh dugaan ini buatku Ya Allah. Aku lemah..aku lemah ya Allah. Tarbiyyah dalam diriku kering ya Allah. Acap kali sudah aku begini. Lalai jauh dari jalan-Mu. Ya Allah, dengan kehinaan diri ini, sekali lagi ku pohon kekuatan untuk terus berada didalam agama-Mu..untuk terus menikmati tarbiyah agar kekenyangan rohani dapat dikecapi..untuk terus berjuang demi agama-Mu..untuk meneruskan legasi Rasul-Mu..untuk terus merasai manisnya cinta-Mu Ya Allah. Wahai pembalik hati-hati, tetapkanlah hati-hati kami atas agama-Mu. Janganlah Kau matikan kami dalam keadaan yang kufur Ya Allah. Sememangnya aku insan yang lemah. Tidak ada daya dan upaya melainkan kudrat yang Kau kurniakan buat diri ini Ya Allah. Lemahnya aku.


sumber dari: pujangga89.blogspot.com

No comments:

Post a Comment