Pages

Wednesday 26 September 2012

jangan menjerit bila marah






Seorang pendita bersama anak muridnya sedang bersantai di tebing Sungai Nil.

Dua orang dari sebuah keluarga sedang bertengkar, menjerit dan memaki hamun antara satu sama lain.

Melihat kejadian itu, pendita tersebut menoleh kepada anak muridnya, dan sambil melontarkan senyuman dia bertanya:

“Kenapa bila manusia marah mereka menjerit dan memaki hamun antara sama lain?”

Setelah berfikir sejenak, salah seorang dari muridnya memberi pendapat:

“Bila manusia hilang sabar, mereka juga akan hilang kewarasan, lalu mereka menjerit.”

“Tapi kenapa perlu menjerit sedangkan orang itu berada di sebelah. Apa salahnya kalau perselisihan pendapat itu diucapkan dengan tenang dan perlahan!” pendita itu bertanya lagi.

Setiap anak muridnya memberi jawapan berbeza, namun tidak juga berjaya memberi jawapan seperti yang dikehendaki oleh pendita.

Akhirnya pendita tadi menjelaskan: “Bila dua orang sedang marah, hati dan perasaan mereka jadi renggang. Untuk merapatkan jurang itu, mereka perlu menjerit supaya dapat didengar. Semakin mereka marah, semakin jauh jarak yang memisahkan hubungan, maka bertambah kuatlah mereka menjerit.”

Pendita itu meneruskan, “Apa terjadi bila sepasang kekasih saling sayang menyayangi? Mereka tak perlu menjerit untuk didengar, tapi memadai sekadar bertutur dengan lembut. Kenapa? Ini kerana hati dan perasaan mereka begitu dekat dan erat hingga tidak wujud langsung jurang pemisah…”

Pendita itu menyambung bicara, “Lihatlah apa yang berlaku bila manusia memadu kasih? Mereka tak perlu bertutur untuk meluahkan perasaan, mereka hanya membisikannya di telinga. Akhirnya setelah perasaan kasih sayang semakin dalam, mereka tidak lagi perlu berbisik…mereka hanya bertukar pandangan dan renungan untuk menyampaikan mesej…‘I Love You’. Begitu jugalah sewajarnya hubungan sesama manusia.”

Pendita itu memandang kepada murid-muridnya dan berkata:

“Oleh itu, bila anda berselisih faham, jangan jauhkan hati dan perasaan, jangan lafazkan kata-kata yang mungkin menjarakkan lagi hubungan. Kalau anda gagal mengawal perasaan, dikhuatiri akan tiba masanya bila tembok pemisah semakin tebal dan jarak semakin jauh hingga sukar untuk hati dan perasaan bertaut kembali. Akhirnya terputuslah hubungan silaturrahim”.



sumber dari: utuhpaloi.com

No comments:

Post a Comment