Pages

Saturday 10 November 2012

Taman Angry Birds



angry.bird .drawings (Gambar) Taman Angry Birds Di Finland..Jom Tengok



Taman hiburan Angry Birds di Särkänniemi, Finland sudah selesai. Rencananya, minggu ini akan dirasmikan.
“Pembukaan Lahan Angry Birds di Särkänniemi adalah kesepakatan yang sangat besarbagi kami”, ucap Miikka Seppälä, bos taman tersebut. Dengan harga tiket 35 Euro(dewasa) dan 29 Euro (anak-anak di atas 4 tahun), plus diskaun bila menempah jauh hari sebelumnya, nampaknya taman Angry Birds ini akan menarik banyak pengunjung.

“Karakter Angry Birds berasal dari Finland tapi kemudian terkenal hingga seluruh dunia,dimainkan oleh semua usia. Jadi rasanya pas dengan kewujudan taman ini,” kataSeppala lagi, sambil menambah, ”Tujuan kami ingin memotivasi semua penggemargame Angry Birds, orang tua dan kanak-kanak -anak, agar menikmati permainan dialam terbuka. ”

Khabarnya, taman serupa akan dibuat di negara-negara lain. Apakah Indonesia juga jaditarget? Entah, belum ada khabar tentang ini.

Hebatnya Si Burung Pemarah


AngryBirdsParkLayout.jpeg (Gambar) Taman Angry Birds Di Finland..Jom Tengok

Sejak dilancarkan, permainan burung pemarah yang menyerang babi-babi ini telahdimuat turun sebanyak 700 juta kali. Keuntungan yang dikeruk Rovio - sebagai pembuatgame ini - juga didapati dari penjualan pelbagai merchandise hingga iklan.

Sebuah kisah yang luar biasa dari trio ”Geek” yang sempat berada di jurangkemusnahan. Hingga akhirnya Mikael Hed, Niklas Hed, dan Peter Vesterbackamelancarkan Angry Bird di kedai Aplikasi Apple pada Disember 2009. Cukup tigatahun dan kini burung-burung warna-warni itu membawa mereka terbang ke kejayaankewangan.


 (Gambar) Taman Angry Birds Di Finland..Jom Tengok

Rovio membuat aplikasi percuma berasaskan Android itu hanya dengan modal awal sekitar Rp 1,18 bilion (80 ribu pound Sterling). Tapi sekarang, syarikat tersebut bernilai(Rp 11,09 juta), sebuah nilai yang hebat selama tiga tahun. Bahkan Perdana Menteri Britain David Cameron adalah salah seorang peminat terbesar Angry Birds.

Vesterbacka, 42 tahun, mengaku bahawa butuh waktu untuk mencari formula Angry Birdyang tepat. Tapi, sekali ketemu, ia pun sedar bahawa Angry Bird ini istimewa. ”AngryBird adalah permainan ke-52 kami. Setiap ada permainan baru, Niklas selalu menunjukkan kepada ibunya,” kata Vesterbacka.


W020120427392189092480 (Gambar) Taman Angry Birds Di Finland..Jom Tengok

Biasanya, ia melanjutkan, ibu Niklas selalu pergi. Ketika disodorkan Angry Bird,responsnya berbeza. ”Ibu Niklas bermain Angry Bird sepanjang hari Krismas, itu adalahpenunjuk yang bagus kerana dia tidak pernah bermain permainan di dalam gadget,”ujar Vesterbacka.Vesterbacka kini mendapat gelaran Steve Job-nya dunia aplikasi, apalagi dengan cita-citanya mendirikan taman Angry Birds. ”Kami ingin taman Angry Birds ada di seluruh bandar-bandar dunia, jadi anda boleh berjalan dan berbasikal dengan mudah didalamnya,” kata dia.


thumb.php  (Gambar) Taman Angry Birds Di Finland..Jom Tengok


Kepopuleran Angry Birds memang luar biasa. Kini produk-produknya hadir dalam 10juta mainan, notebook, tempat makan, selimut, seprei, dan baju. November 2011, kedairasmi Angry Birds telah dibuka di Helsinki, Finland.

Tahun 2012, Angry Birds dirancang muncul dalam 52 episode televisyen. Tak hanyalayar kaca, burung-burung pemarah ini tak sabar muncul di layar perak. Rovio telahmemegang bekas bos studio Marvel, David Maisel, untuk menghasilkan filempenembak babi hijau itu.

Siri terbaru Angry Birds, iaitu Angry Birds Space, yang baru saja dilancarkan Mac lalu,kini sudah dimuat turun sebanyak 50 juta kali ..


sumber dari: ohduniaku.com

No comments:

Post a Comment