Pages

Monday 12 November 2012

smallpox di mexico tahun 1520 meragut nyawa 4 juta





Smallpox atau cacar diketahui kewujudannya seawal 3000BC apabila kesan wabak cacar tertera kemas pada mumia mesir. Wabak Cacar merebak dengan cepat hinggakan pada abad ke-18, seramai 200,000 nyawa melayang setiap tahun akibat daripada wabak ini.

Namun, wabak ini paling diingati apabila ia menyerang masyarakat Inca pada 1520 di Mexico. Dipercayai, wabak ini dibawa oleh tentera-tentera penceroboh Sepanyol yang diketuai oleh Panfilo de Narvaez di Varacruz. Disebabkan wabak ini, tamadun Inca menjadi lemah dan memudahkan panglima tentera penceroboh Sepanyol iaitu Hernan Cortes menawannya selepas itu. Wabak ini telah membunuh lebih 4 juta rakyatnya termasuk Rajanya sendiri, Huayna Capac.

Permulaan bagi simpton smallpox adalah demam, kesejukan, rasa loya,mula sakit kepala, kesakitan di bahagian otot-otot dan seterusnya muntah-muntah.

Smallpox boleh merebak dengan cepat hanya melalui pernafasan dan ia semakin mudah merebak apabila berlaku face to face contact sepertimana berlaku pada masyarakat Inca pada 1520. Smallpox berpunca daripada virus Variola.



sumber dari: takusahrisau.wordpress.com

No comments:

Post a Comment