Pages

Friday 2 August 2013

Bolehkah membawa al-Quran yang berada di dalam telefon masuk dalam tandas?





Al-Qur’an di dalam hp tidak termasuk di dalam kategori Qur’an yang kita bincangkan ini. Ianya tidak dikira mempunyai hukum yang sama. Contohnya seperti para ulama kita yang menyatakan jika ayat al-Qur’an ini jelas tertulis maka kita jelas memegangnya. Ianya adalah fizikil tetapi jika di dalam hp kita hanya memegang getaran-getaran yang tidak membawa hukum yang sama. Jadi mereka tidak menghukum sama. Jadi bolehlah jika hp yang mempunyai bacaan atau penulisan al-Qur’an dibenarkan membawa ke dalam tandas.

Bahkan setengah ulama menyatakan apabila soalan ditanya tentang duit Arab Saudi yang ditulis ‘lailahailallah’ bolehkah dibawa masuk ke tandas? Jadi mereka menyatakan jika benda itu diletakkan diluar akan menyebabkan hilang maka dibolehkan membawanya sekali masuk ke dalam tandas.

Jika kita membawa al-Qur’an pergi ke masjid tidak mengapa tetapi jika kita pergi ke Masjidil Haram membawa al-Qur’an dan jika kita letak diluar boleh menyebabkan terlupa, hilang  dan sebagainya maka dibenarkan membawanya masuk sekali.


sumber dari: drfadlanothman.wordpress.com

No comments:

Post a Comment