Pages

Thursday 27 October 2011

makan dan tidur





Hari ni aku nak cerita pasal makan dan tidur. bagi korang makan dan tidur agak agak sinonim tak? bagi aku makan dan tidur memang sinonim dengan aku. sejak kecil lagi lepas makan je mesti aku akan tidur selepas tu. tapi ada satu cara je nak bagi hilang ngantuk selepas makan. Exercise. itu bagi aku la. mungkin ada cara lain. macam minum nescafe. kepada yang penagih nescafe tu mungkin cara nak hilang ngantuk selepas makan tu adalah benda tu. tapi minum nescafe banyak banyak ni dapat merosak kan otak oleh kerana err. sebab banyak bahan bahan kimia dalam nescafe tu masuk dalam badan kita. =.=" cuma aku nak tekankan di sini adalah exercise adalah cara terbaik untuk hilangkan ngantuk daripada minum nescafe sampai jadi penagih.
kembali kepada topik. anda tahu tak selepas kita makan badan kita akan menghasilkan metabolisma untuk mencerna makanan yang kita hadam tadi. jadi waktu pemprosesan sedang berlaku otak kita akan kehilangan bekalan oksigen oleh kerana sewaktu metabolisma itu sedang berlaku, banyak tenaga diperlukan untuk mencerna makanan tersebut. sebab itu la kita akan rasa ngantuk selepas makan.




oleh disebabkan aku merasakan makan dan tidur itu agak sinonim, aku melatih diri aku untuk makan sekali sehari. ini bukan kerana tahan lapar, tak cukup duit, diet dan tak lapar. tapi yang membuatkan kita kenyang bukan lah makanan itu sendiri tetapi Allah SWT yang membuatkan kita kenyang. walaupun ada orang yang makan banyak kali tapi masih mampu makan lagi, itu adalah kehendak dia. minum pun sama. jadi apa la sangat makan banyak banyak tapi perut masih rasa kenyang, Rasullullah pernah bersabda bahawa

"berhenti lah makan sebelum terlalu kenyang".

ini kerana sekiranya kita terlalu kenyang, kita akan menjadi malas dan merasa berat untuk beribadat kepada Allah SWT.

No comments:

Post a Comment