Pages

Saturday 1 June 2013

Jering Memudaratkan Buah Pinggang





السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Kali ini ana masukkan pula info kesihatan..



Menurut petua orang-orang tua banyak makan ulam-ulaman dapat mendatangkan kesihatan yang berpanjangan. Antara ulam yang popular adalah jering tetapi beringat dan eloklah kurangkan memakan jering jika sayangkan buah pinggang anda.

Apabila seseorang memakan ulam jering secara mentah dalam jumlah yang banyak, mereka akan mengalami penyakit sukar kencing yang dikenali sebagai ‘ikat kencing’ atau sesetengah tempat dipanggil ‘kapit jering’. Tanda-tanda awal bagi mereka yang menghidap penyakit ini adalah kurang buang air dan air kencing berdarah.

Pakar kesihatan menasihatkan penggemar jering agar tidak memakannya secara berlebihan bagi mengelakkan masalah yang boleh mengaktifkan simptom penyakit  buah pinggang. Doktor juga melarang mereka yang menghidap penyakit buah pinggang daripada memakan buah jering bagi mengelakkan pesakit mengalami risiko lebih kronik dan sukar dirawat.





Jering mengandungi sejenis asid iaitu ‘djencolyc’ (diambil daripada perkataan Jawa – jengkol). Asid ini akan mengaktifkan pembentukan ketulan2 kristal di dalam pundi dan saluran kencing sehingga boleh menyekat dan menyukarkan seseorang itu membuang air dan seterusnya boleh menyebabkan kerosakkan buah pinggang.


jering rebus




Mereka yang menyukai ulaman jering ini dinasihatkan supaya tidak memakan mentah. Buah jering sebaik-sebaiknya direbus terlebih dahulu bagi mengurangkan kadar asid dalam jering tersebut dan meminum banyak air masak supaya melawaskan laluan yang tersumbat.


sambal jering



Walaupun jering mengandungi protein yang tinggi dan enak dimakan tetapi beringat-ingatlah dalam pengambilan jering sebelum memudaratkan buah pinggang yang memerlukan kos perubatan tinggi. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya lagi….


sumber dari: shafiqolbu.wordpress.com

No comments:

Post a Comment