Pages

Saturday 7 June 2014

Ritual Syiah Melayu Malaysia dan Singapore





bah

Inilah antara ritual Syiah Melayu Singapura dalam menghidupkan malam Lailatul Qadar sambil menggagungkan Al Quran dengan meletakkan Al Quran atas kepala sambil berdoa, sedangkan ayat pertama yang diturunkan memerintah Al Quran untuk dibaca,bukan diletak diatas kepala.
Digereja barat ada juga amalan dimana kitab bible akan diletak dibawah bangku duduk selepas membacanya. Manakala orang yahudi mengikat taurat kecil di lengan dan kepala dan ada juga yg menghantuk hantuk kepada di wailing wall Baitulmaqdis. Semuanya ajaran bidaah agama yg direka reka.

Walhal sujudnya nabi Isa sendiri kerana kebesaran Allah di dalam Injil jelas tertulis tidak diamalkan.
Manusia cenderung suka belajar benda baru kalau boleh setiap hari. Kita tidak boleh menyalahkan mereka kerana ia mungkin ujian baginya. Sebab itu Islam hendaklah mengajar benda berfaedah yg baharu setiap zaman dan jika boleh setiap harinya benda baru mesti dicipta kerana islam berhenti menciptalah maka akan jadi kes ciptaan ciptaan yg bukan islam di amalkan pengikutnya yg dahagakan pelajaran baru dalam kes terbaik ialah Islam Sepanyol yg kaya dgn pembelajaran dan tamadunnya.

Sehingga kini tiada kajian mengapa mereka cenderung memilih syiah sbg fahaman. Fikrah dalam syiah juga terlalu banyak pecahan faham dan amalnya juga perselisihan yg keras antara sesama mereka. Sama kes dgn faham ahlus sunnah salafi dan wahabi juga berpecah tiada kemurnian ikhwan sejati zaman sahabat berakhir dgn zaman Umar Al Khattab yg dikatakan pintu fitnah agama pecah kerana pembunuhan baginda khalifah al faruk [pembeza hak dan batil] ini.



sumber dari: froyoplus.com/

No comments:

Post a Comment