Pages

Sunday 8 June 2014

ASAL-USUL FAHAMAN SYIAH



Syiah secara etimologi bahasa bererti pengikut, puak dan golongan. Sedangkan dalam istilah Syara ‘, Syi’ah adalah suatu aliran yang timbul sejak pemerintahan Utsman bin Affan radhiyallahu’ anhu yang diketuai oleh Abdullah bin Saba ‘, seorang Yahudi dari Yaman.

Setelah terbunuhnya Uthman bin Affan radhiyallahu ‘anhu, lalu Abdullah bin Saba’ memperkenalkan ajarannya secara terang-terangan dan menyatukan massa untuk mengisytiharkan bahawa kepemimpinan (baca: imamah) sesudah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sebenarnya ke tangan Ali bin Abi Talib radhiyallahu’ anhu kerana suatu nas (teks) Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.

Namun, menurut Abdullah bin Saba ‘, Khalifah Abu Bakar, Umar, Uthman telah mengambil alih kedudukan tersebut.
Keyakinan itu berkembang sampai kepada menuhankan Ali bin Abi Talib. Berhubung hal itu suatu kebohongan, maka diambil tindakan oleh Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu, iaitu mereka dibakar, lalu sebahagian mereka melarikan diri ke Madain.
Aliran Syiah pada abad pertama hijrah belum merupakan aliran yang solid sebagai trend yang mempunyai pelbagai macam keyakinan seperti yang berkembang pada abad ke-2 Hijrah dan abad-abad berikutnya.
 
Fahaman atau kumpulan syiah ini bukannya wujud semasa, atau sebelum zaman Rasulullah, malah zaman Khalifah Ali pun, kumpulan syiah ini belum wujud lagi. Golongan Ansar, Muhajirin, Aus, Khazraj dan Khawarij adalah sebahagian nama-nama golongan yang pernah tercatat dalam sejarah Rasulullah. Tiada bukti yang tertulis menunjukkan wujudnya satu fahaman atau kumpulan yang dinamakan syiah ketika itu. Istilah “syiah” ini mula digunakan selepas kesyahidan cucu Rasulullah s.a.w, Saidina Husain bin Ali.
 
Permulaan Kemunculan Syiah 
 
Yang biasa menjadi pendapat umum, Syiah dikatakan puak yang menyokong Saidina Ali bin Abi Talib r.a. dalam pertelingkahannya dengan Muawiah bin Abi Sufyan r.a. Namun tidak bermakna pengikut Ali itu syiah dan pengikut Muawiah itu Sunni. Malah, ramai tokoh ahli sunni berkeyakinan bahawa dalam perselisihan yang berlaku di antara dua sahabat Rasulullah s.a.w ini, kebenaran lebih berpihak kepada pihak Ali berbanding dengan Muawiyah.
Sebenarnya, puak Syiah ini muncul selepas pertelingkahan Saidina Husain yang tidak mengiktiraf kekhalifahan Yazid bin Muawiah.
 
Kisahnya bermula apabila Saidina Husain berangkat dari Madinah menuju ke Kufah, Iraq setelah penduduknya berjanji untuk menyokong, melindungi serta membantunya sekiranya diserang mana-mana pihak. Namun janji-janji tersebut tidak dilaksanakan dan seterusnya menjadi punca syahidnya Husain di pertempuran Karbala.
 
Setelah Saidina Husain syahid, sebahagian mereka telah menyesali dosa mereka dan memberontak kepada pemerintahan Bani Umayyah. Mereka inilah dikenali sebagai syiah. Ketika itu tidak ada perbezaan akidah melainkan perbezaan gerakan politik yang menentang pemerintahan Bani Umayyah. Ini bermakna Syiah adalah satu gerakan politik semata-mata di awal kemunculannya.
Pada abad ke-2 Hijrah, perkembangan keyakinan Syiah semakin menjadi-jadi sebagai aliran yang mempunyai pelbagai peranti keyakinan baku dan terus berkembang hingga berdirinya dinasti Fathimiyyah di Mesir dan dinasti sofawiyah di Iran. Terkini aliran tersebut terangkat kembali dengan revolusi Khomini dan dijadikan sebagai aliran rasmi negara Iran sejak 1979.





sumber dari: malaysiaria.com.my/

No comments:

Post a Comment