Pages

Sunday 8 June 2014

PSM Nyata Pendirian Terbuka Sokong Syiah






Parti Sosialis Malaysia (PSM) akhirnya mengeluarkan kenyataan berhubung pendirian mereka terhadap isu Syiah yang sedang hangat diperkatakan orang ramai sejak kebelakangan ini.
Bagaimanapun, agak memeranjatkan apabila pada waktu semua rakyat Malaysia bersatu suara menentang penyebaran Syiah di negara ini, PSM pula menyatakan sokongan kepada pergerakan Syiah di negara ini.

Pengerusi Nasional PSM, Dr. Nasir Hashim berkata, PSM menganggap sebahagian besar warisan tradisi Syiah berjaya mengilhamkan perjuangan pembelaan golongan marhaen dan terpinggir.
“Ini jelas terbukti dalam karya-karya Ali Shariati, Ayatollah Khomeini dan Syed Hassan Nasrallah. Malah tradisi ilmu pada zaman kegemilangan tamadun Islam tidak akan berkembang tanpa sumbangan intelektual tokoh Syiah seperti Ibnu Sina dan Al Farabi.

“Tanpa mereka karya-karya falsafah Plato dan Aristotle tidak akan ditemui semula oleh tamadun Islam mahupun Barat. Justeru PSM membantah segala penindasan dan prejudis terhadap golongan Syiah di Malaysia,” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Nasir seterusnya mendakwa, isu Syiah sengaja dibangkitkan oleh kerajaan untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada isu-isu yang lebih penting seperti kenaikkan kos sara hidup dan sebagainya.
Menurutnya, sentimen takut dan sentimen keagamaan menjadi strategi pihak tertentu untuk mendapat sokongan rakyat.

“PSM menyarankan supaya kerajaan mengkaji semula tindakannya dan secara matang mengadakan dialog dengan pihak berkenaan (Syiah),” dakwanya lagi.



sumber dari: anwaraidc.com

No comments:

Post a Comment