Pages

Wednesday 7 September 2011

kucing dan bayi

Cerita yang dijadikan sebagai suatu tauladan.
Salah satu cerita yang cukup mashur iaitu tentang seekor kucing peliharaan yang dipelihara oleh seorang pemuda, untuk menjaga anaknya yang masih bayi ketika ia pergi untuk beberapa ketika. Bagaikan prajurit yang mengawal tuannya, kucing itu tak berhenti berjaga di sekitar bayi. Tak lama kemudian seekor ular berbisa yang sangat berbahaya melintas berhampiran bayi tersebut. Kucing itu dengan pantas menyerang ular itu hingga mati dengan darah yang banyak.
Ketika pemuda itu pulang pada petamngnya, dia terperanjat melihat begitu banyak darah di tilam bayinya. Prasangka buruk berbisik, kucing itu telah membunuh anak kesayangannya! Tanpa membuang masa lagi, ia mengambil pisau dan memenggal leher kucing yang tak berdosa itu.
Tidak lama kemudian, dia terperanjat melihat anaknya terbangun, dengan bangkai ular yang terletak di belakang punggung anaknya. Melihat itu, pemuda itu menangis dan menyesali perbuatannya setelah menyadari bahwa ia telah mebunuh kucing peliharaannya yang telah bertaruh nyawa menjaga keselamatan anaknya.

Kisah ini menjadi refleksi bagi masyarakat islam di timur tengah untuk tidak berburuk sangka kepada siapapun.

Astagha.

No comments:

Post a Comment