Pages

Tuesday 25 February 2014

Cikgu zaman sekarang






Cikgu zaman sekarang jauh panggang dari api dengan cikgu zaman aku dulu. Cikgu sekarang jadi cikgu sebab terpaksa, dah tak ada pilihan nak dapat kerja lain. Cikgu sekarang bekerja semata2 sebab nak gaji bukan sebab niat nak mendidik anak bangsa. Cikgu sekarang pilih kerjaya guru sebab nakkan gaji tetap tiap2 bulan dan dapat cuti panjang. 

Pendek kata cikgu sekarang tak layak langsung digelar pendidik dan tak padan langsung nak dibandingkan dengan lilin membakar diri! 

Cikgu sekarang dilayan kerajaan macam2...gaji naik, elaun naik, bonus dapat, laptop dapat dan macam2 kemudahan kerajaan bagi. Tapi cikgu sekarang merupakan golongan yang paling banyak menentang kerajaan. Cikgu sekaranglah yang banyak jadi musuh dalam selimut, di sebalik madu yang diberi tapi tuba dibalasnya. 

Cikgu sekarang mengajar murid ala kadar saje. Cikgu cuma mengajar betul2 di kelas2 pandai, kepada murid2 terpilih - yang berpotensi dapat keputusan cemerlang dan boleh mengharumkan nama sekolah dan menaikkan peratus kelulusan sekolah. Bagi murid2 yang lemah dan sederhana, kekallah dalam kelemahan itu, cikgu tak kisah. Cikgu sekarang takkan bersusah payah mengajar sampai murid2 faham. Maka yang lemah akan terus lemah dan terus bodoh! 

Cikgu sekarang sangat pentingkan duit. Gaji dan elaun tak pernah cukup. Lantas cikgu sekarang suka berniaga. Jual kain, jual tupperware, jual barang kemas, jual kek dan macam2 lagi. Tak cukup juga, cikgu sekarang aktif mengajar tuisyen. Di sekolah murid diajar ala kadar saje, kalau nak tips lebih kenalah masuk kelas tuisyen cikgu buat. 

Yang paling2 best, cikgu sekarang pantang ditegur. Kalau mak bapa bising, cikgu2 melenting. Kalau mak bapa komen anak merosot, cikgu cakap itu tanggungjawab mak bapa di rumah. Kalau mak bapa mengadu anak2 tak faham apa yang diajar di sekolah, cikgu2 suruh mak bapa tolong tengok2kan dan ajar anak2 sendiri di rumah. Jadi sekarang apa gunanya menghantar anak ke sekolah kalau semuanya mak bapa yang kena tengokkan? Kalau mak bapa yang nak kena ajar anak sampai faham, kena sentiasa awasi pelajaran anak supaya tidak ketinggalan dan kena hantar anak tuisyen supaya dapat keputusan cemerlang, apakah peranan cikgu2 sekarang? 

Dulu mak bapa aku tak pernah ambil tahu pasal pelajaranku. Yang beria2 cumalah cikgu2ku. Merekalah yang mengajar sampai aku faham dan hingga ke hari ini aku boleh ingat segala ajaran mereka. Bertuahnya aku mendapat cikgu2 zaman dulu yang walaupun garang tapi amat dedikasi. Tapi sayang seribu kali sayang, cikgu zaman dulu ramai yang dah tiada. Kalau mereka ada, aku pasti mereka juga sedih dan tak setuju.dengan kerenah cikgu zaman sekarang. 

Kepada cikgu2 zaman sekarang, hanya satu aku ingin ingatkan.....kerjayamu itu adalah amanah Tuhan dan gajimu itu tiada keberkatannya jika mendidik tanpa keikhlasan! 

(Murai percaya bukan semua guru zaman sekarang sepertimana yang dikatakan di atas. Ada yang berdedikasi seperti guru2 zaman dahulu juga. Jadi, artikel ini ditujukan khas kepada sesiapa yang makan cili dialah terasa pedas......wallahua'lam)



sumber dari: simuraikl.blogspot.com

No comments:

Post a Comment