Pages

Monday 11 November 2013

Mufti Perlis menggesa pihak berwajib mengambil tindakan







Mufti Perlis Dr Juanda Jaya menggesa pihak berwajib di peringkat persekutuan mengambil tindakan terhadap sebuah majalah agama yang didakwa menghasut untuk menentang kedaulatan negeri itu.

Katanya, merujuk kepada siaran di Milenia Muslim edisi terbaru, majalah agama itu diisi dengan "tuduhan palsu dan hasutan ganas untuk menentang negeri Perlis dan cemuhan terhadap amalan Islamnya".

Katanya ayat yang ditulis dalam artikel itu ialah "Tindakan negeri Perlis keluar daripada Jemaah dan mengambil jalan sendiri, kononnya
mengembangkan Islam tanpa mazhab adalah salah dan mesti ditentang," adalah keterlaluan.

Mereka mencadangkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menghentikan segera perbincangan bersabit isu Wahabi yang mengaitkannya dengan negeri Perlis dan memohon Raja Perlis dan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis (MAIPs) mendesak penulis dan penerbit majalah itu menarik balik tuduhan dan memohon maaf secara terbuka.

Dalam satu kenyataan malam tadi, Dr Juanda berkata, sebagai sebuah negeri yang berdaulat, perlembagaannya pada Fasal 5 jelas menyatakan bahawa Islam Ahli Sunnah wal Jamaah merupakan agama negeri.

Terbaru, Raja Perlis (kanan) pada 15 Ogos lalu yang menafikan kaitan Perlis dengan "Wahabi" dan tuduhan liar yang menyatakan negeri ini menolak mazhab, jelas Dr Juanda.

"DYMM Tuanku Raja Perlis sering meminta agar pihak yang keliru dengan pengamalan Islam di Perlis agar datang sendiri ke negeri ini bagi melihat amalan Islam di sini.



sumber dari: malaysiakini.com

No comments:

Post a Comment