Pages

Saturday 1 December 2012

Piramid Jepun Purba Dalam Air






Struktur-struktur batu tenggelam yang terdampar di bawah perairan berhampiran Yonaguni Jima adalah sebenarnya kehancuran Atlantis orang-orang Jepun – satu bandar lama ditenggelami oleh satu gempa bumi kira-kira 2,000 tahun lepas.

Ia adalah kepercayaan Masaaki Kimura, seorang ahli geologi marin di Universiti Ryukyus di Jepun yang telah menyelam ke dalam tapak itu untuk mengukur dan memetakan bentuknya untuk lebih daripada 15 tahun. Setiap kali dia kembali ke bot, Kimura berkata, dia adalah lebih yakin dari sebelumnya yang di bawahnya ada lagi satu kota lama yang berusia 5,000 tahun.


“Struktur terbesar kelihatan seolah-olah agak rumit, monolitik, piramid yang dipijak yang naik daripada satu kedalaman 25 meter [82 kaki],” Kimura menyebut, yang menyampaikan teori-teorinya yang terbaru tentang tapak itu di persidangan saintifik pada bulan Jun. Tetapi seperti cerita-cerita lain tentang bandar-bandar tenggelam, dakwaan-dakwaan Kimura menarik kontroversi.

“Saya tidak yakin bahawa mana-mana ciri utama atau struktur-struktur adalah anak-anak tangga atau deretan yang dibuat manusia atau , tetapi mereka itu adalah semuanya semulajadi,” kata Robert Schoch, seorang profesor sains dan matematik di Universiti Boston yang telah juga menyelam ke dalam tapak itu.
“Ia adalah geologi asas dan stratigrafi klasik untuk batu pasir, yang mana cenderung untuk memecah sepanjang permukaan rata dan memberi anda pinggir yang sangat lurus, terutamanya di sesuatu kawasan dengan banyak aktiviti gelinciran dan tektonik.”

Dan tidaklah Agensi Kerajaan Jepun untuk Hal-hal Kebudayaan ataupun kerajaan Pengawasan Okinawa mengiktiraf tinggalan Yonaguni sebagai satu harta budaya penting, kata jurucakap agensi tersebut Emiko Ishida.

Daerah Yonaguni secara rasmi memiliki formasinya, dan pelancong-pelancong serta penyelidik-penyelidik adalah bebas untuk menyelam di tapak itu.

Mendengar tentang penemuan, Kimura berkata, tanggapan awalnya adalah terbentuknya mungkin secara semula jadi. Tetapi dia mengubah fikirannya selepas selaman pertamanya.
“Saya berfikir ia adalah amat sukar untuk mentafsir yang asal mereka adalah semata-mata semula jadi, lantaran jumlah bukti luas kerja manusia mempengaruhi pada struktur-struktur itu,” katanya.
Sebagai contoh, Kimura berkata, dia telah mengenalpasti tanda-tanda kuari dalam batu, watak-watak asas bergores ke dalam diukir wajah-wajah, dan batu-batu diukir seakan-akan haiwan. “Watak-watak dan monumen-monumen binatang dalam air, yang saya telah dapat sebahagiannya memulihkan semula dalam makmal saya, berpendapat bahawa budaya itu datang dari benua Asia,” katanya. “Satu contoh yang saya telah terangkan iaitu sphinx bawah air yang berupa seorang Cina atau raja Okinawa purba.”

Walau siapa pun yang membina kota itu, kebanyakan tentang ia nampaknya menyerap satu peristiwa-peristiwa seismos yang sangat besar yang bahagian ini di Pacific Rim adalah terkenal, Kimura berkata.
Rekod dunia terbesar berkenaan serangan tsunami ke atas Yonaguni Jima pada bulan April 1771 dengan dianggarkan satu ketinggian lebih daripada 131 kaki (40 meter), dia memberitahu, takdir sedemikian mungkin juga telah menimpa tamadun purba.

Kimura berkata dia telah mengenal pasti sepuluh buah struktur Yonaguni dan lima buah struktur lagi yang berhubungan di samping pulau utama Okinawa. Jumlah runtuhan meliputi satu kawasan merentangi 984 kaki dengan 492 kaki (300 meter dengan 150 meter).

Struktur-struktur termasuklah runtuhan sebuah mahligai, satu gerbang sempena kemenangan, lima buah kuil, dan sekurang-kurangnya satu stadium yang besar, kesemuanya yang mana disambung dengan jalan-jalan dan saluran-saluran air dan adalah sebahagiannya berperisai dengan apa boleh jadi tembok-tembok besar yang masih tinggal.

Kimura percaya tarikh runtuhan itu kembali untuk sekurang-kurangnya 5,000 tahun, berdasarkan tarikh-tarikh stalaktit ditemui di dalam gua-gua bawah air yang dia kata telah tenggelam bersama dengan kota itu.
Dan struktur-struktur yang menyerupai runtuhan itu bertempat di perairan pantai telah menghasilkan arang kayu bertarikh sejak 1,600 tahun lepas – satu petunjuk yang mungkin berpenghuni manusia purba, Kimura menambah. Tetapi lebih bukti langsung penglibatan manusia dengan tapak itu telah menjadi lebih susah untuk diperolehi.

“Tembikar dan kayu tidak tahan lama di dasar laut, tetapi kami minati penyelidikan lanjut pada satu kelegaan di tapak iaitu nampaknya ia dicat dan serupa seekor lembu,” Kimura berkata. “Kita mahu menentukan komposisi cat. Saya juga akan menjalankan penyelidikan sub-permukaan.”

Laporan dari National Geographic , 19 September 2007



sumber dari: hikmatun.wordpress.com

No comments:

Post a Comment