Pages

Saturday 28 July 2012

benteng hati kita



Tilawah


Imam Ghazali menjelaskan, keimanan kita menaik dengan melakukan ketaatan kepada-Nya dan sebaliknya menurun dengan melakukan kemaksiatan kepada-Nya.

Maka, bulan Ramadan merupakan saat yang penting untuk membangunkan kembali benteng hati kita yang mungkin telah retak serta menganga lebar setelah sebelas bulan diserang bertubi-tubi oleh iblis berserta pasukannya, dan mungkin juga telah ada daripada sebahagian kita, justeru benteng hatinya telah hancur, roboh kerana tidak sanggup menahan godaan dan tipu daya iblis.

Pada saat inilah, iaitu pada Ramadan yang penuh barakah ini, kita mesti memperbaiki dan membangunkan kembali serpihan-serpihan benteng hati kita. Pada saat iblis berserta pasukannya dibelenggu, maka tiada saat terbaik kecuali pada Ramadan ini untuk membangunkan kembali serpihan-serpihan yang telah runtuh.

Perlu bagi kita untuk merangkai kembali amalan-amalan yang terbaik bagi menjadikan benteng hati kita lebih kukuh tatkala iblis berserta pasukannya telah bebas dari belenggunya dan kembali memekikkan semangat pertempurannya melawan hati kita.

Jika kita berhasil membangunkan kembali benteng hati kita pada saat Ramadan ini dan menjadikannya lebih kuat, kukuh dan teguh, maka pada bulan Syawal, kita pekikkan pula takbir, bersiap menghadapi babak baru pertempuran melawan iblis, tentunya dengan hati yang lebih bersifat kesatria serta gagah perkasa.

Namun, tanpa kita sedari, begitu banyak dosa itu datang dari:

1. Pandangan mata kita.
2. Ucapan lisan kita.
3. Pendengaran telinga kita.
4. Segenap panca indera kita.

Sungguh semua itu tidak terasa kita lakukan kerana memang begitu halus cara syaitan menggelincirkan kita dari jalan yang diredhai Allah Subhanahu wa Taala, sekalipun kita adalah orang yang sentiasa rajin beribadah. Jadi, apatah lagi mereka yang memang jauh dari ajaran agama ini.

Dari berbagai arah syaitan mencuba dengan memujuk rayu supaya kita menjadi manusia-manusia pembuat dosa,

a. Dari arah depan kita, ia datang menggoda,
b. Dari arah belakang kita, ia datang menggoda,
c. Dari arah kanan dan kiri kita, ia datang menggoda,
supaya kita jauh dari ketaatan. Ini merupakan janji syaitan atau iblis kepada Allah Subhanahu wa Taala yang diabadikan dalam al-Quran (maksudnya):

“Iblis menjawab: Disebabkan Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan (menghalang-halangi) mereka daripada jalan Engkau yang lurus, kemudian saya akan mendatangi mereka dari depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).”
(Al-A’raaf: 16-17)

Menyedari diri yang penuh dengan dosa, kedatangan bulan Ramadan kali ini sangat kita rindukan.

Bulan ini sangat mulia dan penuh dengan keberkatan. Allah Subhanahu wa Taala dalam bulan Ramadan ini menjanjikan untuk menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan segala doa yang kita panjatkan. Semoga Allah memberikan nikmat-Nya kepada kita sebuah anugerah terindah iaitu boleh terus menjalani bulan Ramadan tahun ini sehingga ke penghujungnya.

Walau bagaimanapun, sejak Ramadan yang lalu, ramai orang yang terdekat dengan kita, teman, sahabat, saudara bahkan mungkin juga ibu bapa kita telah mendahului kita mengadap Ilahi.

Perginya mereka tidak akan kembali lagi, selama-lamanya. Mereka tidak lagi dapat merasakan nikmat bulan Ramadan dan semua itu adalah takdir yang tidak boleh kita ingkari. Semoga mereka yang telah mendahului kita diampuni oleh Allah Subhanahu wa Taala akan dosa-dosanya. Amin...

Kita juga belum tahu, apakah Allah Subhanahu wa Taala mentakdirkan kita dapat meniti bulan Ramadan tahun ini hingga selesai atau kita ditakdirkan menyusul orang-orang yang terdekat dengan kita yang telah lebih dahulu mengadap.

Justeru, jangan kita bertangguh untuk bertaubat kepadanya, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadan yang mulia ini. Mulailah dari sekarang, dari saat ini untuk kita dekatkan diri kepada Allah Subhanahu wa Taala. Jangan sampai kita termasuk orang-orang yang zalim kerana kita enggan bertaubat.

Firman Allah Subhanahu wa Taala (maksudnya):

"...Dan barang siapa yang tidak bertaubat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim."
(Al-Hujuraat : 11)

Hidupkan Ramadan dengan qiamullail, tilawah al-Quran dan ibadah-ibadah lainnya supaya andainya kita ditakdirkan oleh Allah Subhanahu wa Taala dapat mengharungi Ramadan tahun ini hingga ke akhirnya, kita dapat mengisi setiap harinya dengan sentiasa beribadah kepada-Nya. Sungguh jangan lalui hari-harinya dengan sia-sia.

Berusahalah ketika kita berada dalam bulan Ramadan ini untuk menjemput rahmat-Nya dengan:
1. Berlumba-lumba membuat kebajikan.
2. Mempersembahkan kepada Allah Subhanahu wa Taala ibadah-ibadah terbaik kita yang mana dengan itu semua Allah akan membanggakan kita kepada para malaikat-Nya.
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda:

“Telah datang kepadamu bulan Ramadan, bulan keberkatan. Allah mengunjungimu pada bulan ini dengan menurunkan rahmat, menghapuskan dosa-dosa dan mengabulkan doa. Allah melihat kamu berlumba-lumba pada bulan ini dan membanggakan kamu kepada para malaikat-Nya. Maka tunjukkanlah kepada Allah perkara-perkara yang baik daripada kamu kerana orang yang sengsara (celaka) adalah orang yang tidak mendapat rahmat Allah pada bulan ini.”
(Riwayat At-Tabrani)

Hadirkan semangat Ramadan itu sepenuhnya. Jika memang Allah akan memanggil kita dalam bulan yang mulia ini, kita sudah berada dalam kedekatan kepada-Nya, berada dalam keadaan iman yang terbaik. Itu yang kita harapkan jika memang Allah Subhanahu wa Taala telah tentukan akhir waktu umur kita hidup di dunia ini.

Bagaimanapun, tetaplah berdoa memohon kepada Allah Subhanahu wa Taala agar kita dapat menghabisi bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan pada tahun ini.

Setiap orang pasti menginginkan kejayaan daripada apa yang dilakukannya pada bulan Ramadan.

Ada dua pilihan yang tersedia:

a. Mengusahakan secara terbaik bagi manfaat untuk diri sendiri
b. Mengusahakan secara terbaik bagi manfaat untuk orang lain.

Kecenderungan pertama nampak jelas pada orang yang berlumba atau memberi fokus dalam mengumpulkan makanan untuk berbuka puasa bagi dirinya tanpa rasa peduli terhadap keadaan orang lain.

Kecenderungan kedua pula nampak pada mereka yang lebih menunjukkan sifat peduli dan berkongsi rasa dengan sesama Muslim.

1. Mengambil peduli akan keperluan orang ramai sehingga mendorongnya untuk berkongsi ilmu dan pemikiran.
2. Mengambil peduli dengan kesedihan orang lain sehingga mendorongnya untuk berkongsi perasaan dalam hati.
3. Mengambil peduli dengan kemiskinan atau kesusahan orang lain sehingga mendorongnya untuk berkongsi harta benda.
Manusia yang paling baik adalah manusia yang paling banyak manfaatnya bagi manusia lain. Nampaknya asas manfaat ini boleh dijadikan kriteria untuk mengukur kejayaan seseorang dalam menjalani tarbiah Ramadan.

Barang siapa yang paling banyak manfaatnya bagi orang lain tanpa melupakan manfaat bagi dirinya sendiri maka dialah yang paling berjaya menjalani tarbiah Ramadan.

a. Manfaat ilmu adalah dengan memberikan nasihat dan pengarahan.

b. Manfaat hati adalah dengan perhatian, cinta, kasih sayang dan doa bagi keluarga atau saudara-saudaranya.

c. Manfaat harta adalah dengan menginfakkan kepada mereka yang berhak dan memerlukan.

Boleh jadi, itulah rahsianya kenapa Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam begitu peduli dengan nasib kaum Muslimin pada bulan Ramadan.

Baginda begitu cepat dan ringan dalam menginfakkan harta melebihi cepat atau lajunya angin berhembus. Sikap seperti itu merupakan teladan yang memberi hikmah bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam menginginkan umatnya untuk lebih bernilai dan bermanfaat bagi saudaranya yang lain kerana ketulusan iman tercermin daripada manfaat yang diberikannya kepada orang lain.

Semoga Allah Subhanahu wa Taala membimbing kita untuk sentiasa mampu bermanfaat kepada orang lain terutamanya pada bulan Ramadan sebagaimana Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam memaksimumkan manfaat hidupnya untuk kepentingan umat.

Ya Allah, sampaikanlah kami ke penghujung Ramadan dan berilah kekuatan untuk kami benar-benar mampu menghidupkan semangat Ramadan di dalam hati kami sehingga kami dapat mengisi hari-harinya dengan amal-amal yang akan memberi manfaat bukan sahaja kepada diri kami bahkan kepada kaum Muslimin yang lain.


sumber dari: malaysiaharmoni.com

No comments:

Post a Comment