Pages

Monday 30 July 2012

amalan mengikut sunnah



Sunnah di Bulan Ramadhan



Adapun kedatangan bulan Ramadan amat dinantikan oleh seluruh umat Islam dengan hati yang gembira. Ramadan disambut dengan penuh kegembiraan dan keinsafan. Kesabaran dan kekuatan iman sangat penting untuk menghadapi kemuliaan bulan Ramadan. Memperbanyakkan amalan-amalan wajib dan sunat akan menambahkan lagi pahala dan makna Ramadan.

Amalan yang dapat menghidupkan Ramadan adalah dengan memperbanyakkan bersedekah kerana sikap bermurah hati pada bulan Ramadan adalah dituntut. Dari Ibn Abbas:


“Rasulullah adalah orang yang paling dermawan dan beliau lebih dermawan lagi pada Ramadan ketika Jibril menemuinya lalu membacakan padanya al-Quran.”
(Hadis riwayat Bukhari)
Berikut ada enam amalan yang disukai oleh junjungan Nabi Muhammad SAW ketika di bulan Ramadan;
  1. Mengaji/Membaca Al-Quran
  2. Memberi makanan kepada orang yang berbuka puasa.
  3. Qiamullail
  4. Solat Tarawih
  5. Mengerjakan Umrah
  6. Zakat fitrah
Firman Allah SWT yang bermaksud:

…bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.
(Surah al-Baqarah, ayat 185)

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

Sesiapa yang memberikan makan kepada orang yang berpuasa, maka baginya seperti pahala (orang yang berpuasa) dalam keadaan tidak berkurung sedikitpun dari pahala orang yang berpuasa itu.
(Hadis riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibn Majah dan ad-Darimi)

Sesungguhnya, amalan-amalan tersebut amat bermakna jika ditunaikan dengan hati yang ikhlas di bulan Ramadan. Jangan hanya berpuasa saje, amalan sunat amat ditunut oleh Rasulullah SAW bagi meningkatkan ketakwaan dan keimanan kepada Allah SAW…



sumber dari: islamituindah.my

No comments:

Post a Comment