Pages

Saturday 30 June 2012

ramadhan adalah bulan Al-Quran






Al-Quran diturunkan dari Luh Mahfuz ke langit dunia, ’Baitul Izzah’ pada malam Lailatul Qadr pada bulan Ramadhan. Kemudian al-Quran diturunkan secara beransur-ansur pada zaman Rasulullah s.a.w. bermula pada malam Nuzul Quran, 17 Ramadhan. Setiap tahun Jibril datang menyemak hafazan Rasulullah s.a.w. juga dalam bulan Ramadhan. Allah juga mengaitkan Ramadhan dan al-Quran secara jelas dan qat’ie (jelas) di dalam firmannya;

(beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil).(2:185)

Sesungguhnya kami Telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan (al-Qadr:1)

Oleh itu suasana Ramadhan adalah suasana al-Quran. Maka hendaklah Ramadhan kita diisi dengan tilawah al-Quran dan hafalan al-Quran. Jangan kita fikirkan tilawah al-Quran perlu untuk kita duduk di ‘prayer room’/masjid, mandi dan bersih segalanya, perlu memakai baju Melayu atau kain sembahyang. Kita hanya perlu berwuduk dan tilawah boleh dimana-mana sahaja sama ada menunggu bas, menunggu giliran di bank, sewaktu rehat di antara kuliah, menunggu waktu berbuka, selepas subuh dan lain lain masa yang mungkin singkat tapi boleh dimanfaatkan. Kita tidak perlu malu untuk berbuat demikian kerana ganjaran Allah adalah lebih layak untuk kita berasa rugi meninggalkannya berbanding pandangan atau ejekan manusia jahil.

Di kebanyakan negara Arab, amalan ini adalah biasa dilakukan. Mereka terutama pemuda mempunyai Quran kecil bersaiz poket untuk kesenangan membawa di mana-mana sahaja. Kaum wanita dan gadis membawa di dalam tas tangan mereka. Ini adalah langkah praktikal kerana kita mampu membeli dan membawa PDA ataupun peralatan perhiasan yang lain tapi tidak Quran kecil yang tidak mahal harganya. Gantikanlah al-Quran selain majalah gosip hiburan dan katalog jualan yang tiada gunanya dan tidak pernah kehabisan.



sumber dari: beliacergas.wordpress.com

No comments:

Post a Comment