Pages

Tuesday 26 June 2012

belajar tafsir Al-Quran 27 tahun


SIAPA yang sanggup belajar tafsir selama 27 tahun? Kalau pengajian tafsir alquran ini secara sambilan tentulah ada yang sanggup. Dan inilah yang telah berlaku kepada kelas pengajian atau tafsir alquran di Masjid al Abrar Batu 2 Sepintas, Sabak Bernam Selangor.



Seingat saya Kiyai Haji Ihsan seorang guru pondok di kepondokan Panchang Bedena Sungai Besar Selangor melulakan kelas tafsirnya setiap hari Selasa malam selepas solat Maghrib pada tahun 1981. Ketika itu saya di Tingkatan Empat. Beliau membuka kitab Tafsir al Furqan buah tangan A Hassan atau Hassan Bandung. Namun tidaklah bererti Kiyai Haji Ihsan berpendirian seperti Hassan Bandung dalam penentuan hukum-hukum ibadah dan fikah. Kitab tafsir itu yang ringkas hanya sebagai panduan kepada beliau dan khalayak pengajiannya. Selainnya beliau akan membuka atau menafsir berdasarkan beberapa kitab yang dipelajarinya sewaktu di pesantrenan di Tanah Jawa dahulu.

Baru-baru ini saya kembali ke desa dan hadir ke kelas pengajian Kiyai Ihsan, rupa-rupanya kelas tafir alquran itu telah tamat awal tahun ini. Ini bererti kelas tafsir alquran itu dijalaninya selama kira-kira 27 tahun dari surah Fatihah, al Baqarah seterusnya sehingga surah terakhir.



Tidak kurang yang menjadi imam masjid dan mereka yang setia menjadi muridnya di masjid berkenaan telah kembali ke rahmatullah. Yang dahulu muda sekarang sudah tua, dan saya juga yang dahulu mengikuti kelasnya sekarang sudah menginjak usia dewasa. Ayah saya juga kian renta dan masih setia menghadiri kelas Kiyai haji Ihsan ini. Bapak Kiyai ini juga sudah putih sebagian besar rambutnya sekalipun tubuhnya masih agam.

Khalayaknya tidaklah begitu banyak, dalam lingkungan 50 orang setiap sesi pengajiannya. Namun cukuplah 50 orang itu bagi sebuah desa yang penduduknya bukan bermain-main dengan pena, buku dan mesin kira. Lainlah kalau di Bangi atau Gombak yang dikatakan bandar keilmuan, tentu kelas-kelas tafsir mempunyai ratusan muridnya, begitu?

Salut untuk Kiyai Haji Ihsan yang saban minggu sekadar menunggang motorsikal Honda cup sejauh lapan kilometer dari rumahnya ke Masjid Abrar itu. Dan salut juga kepada penduduk desa yang setia menjadi penagih ilmu itu. Semoga semua bermanfaat dan menjadi nilai penting dalam kehidupan.


sumber dari: suparjo.blogspot.com

No comments:

Post a Comment