Pages

Saturday 16 June 2012

akak sayang mak





Salam…
trpanggil hati ini ntuk menghntr entry brsempena hari ibu..bg kita umat Islam khususnya, tiada hari yg spesifik ntuk meraikan hari ibu…tiap2 hari pengorbanan mereka kan sentiasa dihargai…Macam2 gelaran yg kita berikan, ummi, ibu, mama, mak, mummy dll…semua panggilan ini ditujukn buat mereka yg merasai perit jerih pengorbanan mengandung, membesarkan dan mendidik anak2 amanah Allah…Ada kisah menarik di sebalik redup wajah insan ini di dalam hidupku yg menjadi inspirasi buat diriku dan teladan spy aku jg bakal mnjdi ibu yg terbaek bt anak2nya…
Di kala usia aku menjangkau 22 tahun, ada sesuatu yg menggamit memoriku…
seolah2 di usia ini ada peristiwa yg trlakar dlm kehidupanku…Ya, di usia inilah mak mengandungkan aku, subhanallah…dan di usia ini, mak sudah setahun melayari bahtera rumah tngga bersama abah…hatiku jadi sebak, aku tidak dapat membayangkan diri mak di waktu itu…Tatkala membandingkan diriku dengannya…aku masih anak gadis yg merengek ntuk diberi sgl keperluannya…

Mak..
tika inilah jua aku dibawa olehmu ke mana sahaja di dalam rahim sucimu…Ya Tuhan…Aku bersyukur engkau tempatkan ku di rahim seorang wanita yang suci…Dari benih mak dan abah, aku lahir ke dunia..ikatan suci yg terikat di antara meraka menghalalkan aku ntuk diberi peluang mengecapi nikmat melihat alam ini di dalam keadaan aku beribu dan berbapa…Satu anugerah yg Allah hadiahi di permulaan kehidupanku…

Mak, akak tak setabah mak…
Di kala usia sebegini, mak telah belajar erti pengorbanan dan tanggungjwb…mak menggalas tugas sbg suri di dalam hidup abah dan murabbi kpd kami anak2…Mesti trlalu bnyak onak dn duri yg mak telan tetapi tdk trlafaz…Andai akak berada di dalam keadaan mak, belum tntu akak punya kekuatan utk megharungi semua ni…

Mak...
akak dapat merasai srba sdikit keperitan mak..krn akak berada brsama mak ketika itu..Kita bersama setiap ketika…Namun, akak tak mampu untuk menuturkan kata2 semangt ttp terus2an menendang perutmu spy mak tahu akak ada dan mak harus brsemangat dan jgn lemah…
Maafkan akak di usia belasan yg terus2an mendesak, membantah dan sentiasa merungut…Di kala usia itu, akak masih mentah..trlalu jahil tentang hidup..merasakan mampu berdiri di atas kaki sndiri tanpa sokongan darimu…sdgkan hati akak meronta prlukan mak…kini, kuhargai setiap kesempatan brsama dgnmu…

Maafkan akak krn selalu brjauhan…
berjuang dalam mengecap ilmu, merealisasikn cita2 dn impian…Jika di saat aku jauh darimu, dan engkau penat krn tiadaku disampingmu…maafkanku…tdk trgambr betapa aku menghrpkn dapat menatap wajah mak saban waktu agar dilimpahi cahaya keberkatan dan keredhaan Robb yang Maha Memelihara agar mudah ingtan dan hafalanku…

Tika akak lemah maklah pembakar smngat…Pengorbanan mak bkn mudah utk dbayar…Terima kasih di atas doa yang mak panjatkan yang tidak pernah putus…Dulu akak sangka diri ini brtuah krn merasakan setiap waktu dilindungi, seolah2 setiap saat dipelihara…Namun, akhirnya akak sdar bhw antara azimat yg pling brhrga adalah doa dan rstu mak…Siapa diri ini utk meminta lbey bila dirimu sdya upaya memenuhi kehendak akak…

Didiklah akak supaya akak pn sbar dan redha pd stiap ktentuan…Didiklah akak utk mnjadi mukminah solehah…bakal pendokong setia di samping suami dan bakal ibu mithali di kalangan anak2…Mungkin akak bukanlah secekal dan stabah mak tapi…akak diri ini punya hati yang sgt kecil tapi bsar semangatnya…semoga berbekalkan sekelumit semangat ini brsama untaian doa dn restumu akan membuatkan akak terus2an berbahagia…




No comments:

Post a Comment