Pages

Friday 17 February 2012

bapa borek anak rintik



bapak borek anak rintik


Orang tua-tua memang banyak mencipta bidalan. Bidalan di cipta kebiasaannya berdasarkan pengalaman dan pengamatan pandangan mereka dalam kehidupan harian. Bidalan bapak borek anak rintik sememang satu bidalan yang sering di laung-laungkan kepada kita yang hidup bermasyarakat ini.

Memang di akui, bidalan ini sememangnya terbukti dalam perjalanan hidup sebagai ibu dan bapa. Kebiasaannya, anak-anak kecil akan mengikut apa yang kedua orang tuanya lakukan. Baik dari segi percakapan, perlakuan, perbuatan dan juga gerak geri yang di lakukan oleh ibu bapa mereka.
Ini bukan suatu yang pelik. Tetapi ianya sememangnya sesuatu yang harus di ambil kira sebaik-baiknya. Anak-anak mungkin tidak faham perkara-perkara yang di lakukan oleh si ayah atau ibu. Apa yang mereka tahu adalah melihat dan meniru segala gaya-gaya yang mungkin pada mereka lucu atau membuatkan mereka selesa.

Jadi apa kata, sebagai ibu dan ayah kita seharusnya menunjukkan perkara-perkara yang baik kepada mereka. Tunjukkan kelakuan-kelakuan yang baik pada mereka. Tunjuk ajar mereka supaya melakukan perkara-perkara yang baik-baik. Apa yang perlu untuk memulakan semua perkara ini?

Satu jawapan yang mudah adalah, si ayah perlu menunjukkan perkara-perkara yang baik. Si ayah perlulah bertanggungjawab berkelakuan baik supaya si ayah juga akan berkelakuan baik. Nampak macam mudah. Tetapi jika perlakuan baik yang di amalkan, nescaya anak-anak juga akan menjadi baik.

Segalanya bermula dari ayah dan ibu itu sendiri. Untuk menjadikan anaknya yang terbaik, ibu dan ayah mestilah menjadi yang terbaik. Terbaik dari semua sudut hal. Lakukan perkara yang terbaik selagi mana boleh dilakukan dengan kederat yang ada. Ini semua untuk kebaikan masa hadapan anak-anak itu sendiri.

Jadi bermula hari ini, sentiasa sematkan dalam diri untuk menjadi yang terbaik.
Insyallah anak-anak anda juga akan menjadi yang terbaik…

No comments:

Post a Comment